TiGa (-,-)

***
'hai cikgu Intan, nak pergi mane ni?'
' ish cikgu Amran ni, sebok je nak tau kite nak ke mane...kite ade projek luar dengan cikgu Alia lah' Intan mengemas barang-barang yang perlu dibawa.
' boleh saya ikut same??' sambil buat muke mengharap ~__~
' maaf ye cikgu Amran, guru besar suruh kami berdua je, awak tak payah, duduk je kat bilik guru tu tande buku budak-budak..hehe..' Intan sengaja menegenakan Amran yang sentiasa mengacau mereka berdua.
' amboi, cikgu Intan ni, sombong, biarlah saya teman, selamt sikit ade orang lelaki..' Amran masih lagi berseloroh..
' saya rasa kalau ada lelaki macam lebih tak selamt je cikgu Amran' Intan masih mencuba melawan Amran..


Belum sempat Amran mencelah, Alia datang dengan muke yang selebek..@...@


' intan!! henset aku..henset aku tertukar dengan Sara...adoilaaaa' Intan terduduk terfikir macam mane hensetnye boleh tertukar dengan Sara.
' tertukar? macam mane boleh tertukar nye Lia, kau ni pun, tak tengok2 dah..hurm..habes tu cmne ni? gune jela henset adik kau tu..' 
' alah cikgu Lia, nak pinjam henset saya pun boleh, ameklah..' sambil mengeluarkn henset iphone 4s yang baru dibelinye semalam..
'amboi cikgu Amran ni, pakai iphone dah, maju gitu, berlagklah tu nk menunjuk-nunjuk kat kami yang pakai sony ni..' Intan menyampuk.
' hehe..mane ade cikgu Intan, manelah tau cikgu Alia kite ni nak pinjam henset yang mahal-mahal je, dia kan pakai samsung galaxy tab..' sambil buat nada perli.
' ish cikgu Amran ni, ade saje nak kenekan saya, takpelah cikgu Amran,,simpan je ape namenye tu, IPHONE 4 ek? ape-ape jelah, saya gune henset nokia adik saya ni sudah, terima kasihlh bebanyak sebab nak kasi pinjam..dah Intan, jum pergi, nanti lambat pulak'


Alia menarik tangan Intan dan terus beredar meninggalkan cikgu Amran keseorangan..sengaja mahu mecepatkan perjalanan supaya mereka dapat balik awal setelah siap urusan. lagipun, malas mahu melayan karenah cikgu Amran yang begitu banyak loya buruknya.


' Alia, aku tengok kan, si Amran tu macam dah tersangkut dengan kau je..ade ape-ape yang aku tak tahu ke pasal korang ni..' Intan meneka sambil mengusik-usik Alia.
'merepeklah kau ni Intan, aku tak suke lah si Amran tu, not my type! haha..'
' amboi kau, not may type berbagai, karang kalau korang diisyhtiharkan bercinta, memang aku heboh satu sekolah, padan muke kau!' Intan bersemangat sambil disertai gelak ketawa Alia.
' IMPOSSIBLE ok! mende tu tak akan berlaku, entah-entah kau kot yang sangkut dengan dia' Alia mengenakan balik Intan
' hish! kite cakap dia, dia cakap kita balik, saje lah tu nak tukar topik' Intan mencebik
' dah2, mulelah tu, malu-malu kucing nak beranak aku tengok..' Alia ketawa terbahak-bahak sampai tak sedar dia dicubit oleh Intan
'sakitlah Intan! haha..i'm driving ok! don't disturb me!' Alia mengelak.
'kau ni memang tau..eii, geram aku.'


Mereka tidak berhenti-henti ketawa dalam kereta kerana saling mengusik antara satu sama lain. Intan dengan perangai gila-gilanya manakala Alia dengan perangai selambanya. Memang mereka ditakdirkan berkawan bersama-sama sejak bangku sekolah sehinggalah jodoh mereka diteruskn sampai ke alam pekerjaan.


Setelah menyiapkan urusan di bank, jam telah menunjukkan pukul 2 petang, sememangnya guru besar sudah berpesan kepada mereka sekiranya waktu mereka menyelesaikn kemasukan wang ke bank telah tamat waktu sekolah, mereka boleh terus pulang ke rumah, lantas itu, Alia telah menghanar Intan ke rumah Intan, bukanlh satu kesusahan kepada ALia kerana arah rumah Intan satu hala dengan jalan ke sekolah Sara, jadi itu tidak menjadi susah kepada Alia untuk hantar pulang Intan dan mengambil Sara.


***


Alia dan Wani yang sedang menunggu di tempat menunggu bas, sedang asyik melayan henset di tangan masing-masing..tiba-tiba..
 tet, tet, tet, henset Alia berbunyi lain..


' eh! ni henset k.lia, macam mane aku boleh tertukar dengan k.lia ni..alamak..matilah aku..' Sara berbisik dalam hati.
' nape Sara? pelik je ko tengok henset tu? sape mesej kau? pakwe ek?' 
'hish! bukanlah,sebenarnye aku tertukar henset dengan k.lia mesti k.lia ingat aku sengaja nak tukar..' Sara mengeluh
'owh, ingakn ape tadi, eh Sara, malam ni kan aku nak cuba mesej dengan Az lah, manelah tau, dia layan aku..' Wani cuba berangan-angan, manelah tahu cintanya terbalas..
' haha..gudluck friend! i wish u all the best! kalau Az balas cinta kau, jangan lupe update kat fb tau.' Sara menganjing Wani yang sering update status pasal cinta.
' kau ni, tak habes-habes perli aku, aku bukn nak luah perasaan lah, aku nak buat ayat bunga-bunga je kat dia dulu..' Wani tersengeh seorang diri.
' ape-ape jela Wani, janji kau bahagia..' Sara malas mahu melayan, sebab tumpuannya lebih kepada mesej yang sampai ke henset k.lia.
' tak bagi sokongan moral langsung..huh!' Wani mencebik lagi..
' ye! ye! aku sokong, chayok2!' ha! puas hati!' Sara memeluk Wani..
'ha!macam tu lah kawan..huhu..' 

Sara teringin melihat mesej yang baru disampai di inbox, tapi tak mahu Wani mengetahuinya, kerana dia lebih suka hal k.lia hanya dia yang tahu. Sara bercadang mahu membuka setelah driver Wani mengambil Wani dari sekolah. 5 minit kemudian, driver Wani mengambil Wani dan mereka telah berjanji untuk berjumpa di alam maya pada malam ini, dan Wani berkali-kali mengingatkan Sara supaya dia study, jangan layan mesej sesiapa supaya k.lia membenarkan dia on9 pada malam ini. Alia hanya mengangguk tanda faham.

Sebaik sahaja Wani pergi, Sara terus membuka inbox dan mesej itu datangnya dari Wan AA..


'nanti kita jumpa malam ni, kat tempat biase tau, I ambil you, see you love '


' sape pulak AA Wan ni? love? k.lia bercinta ke? aik? kenapa aku tak tahu? haha..yes! aku ade point nak kenekan k.lia! yeay! misi mengorek rahsia akan berjalan..yuhoo!' Sara berbisik dalam hati sambil tersenyum keseorangan.Sara cepat-cepat buat 'unread message' semula agar k.lia tak mensyaki darinya.


Alia yang sedang dalam perjalan ke sekolah untuk mengambil Sara juga disertai mesej dari henset Sara. Pada mulanya dia tidak mahu melihat mesej itu, kerana barangkali mesej dari kawan-kawan sekolah Sara, tapi entahlah, dia berasa berminat untuk membacanya..


hai Sara, dah sampai rumah belom? Sara, saya nak cakap something dengan Sara, malam ni boleh tak Sara on9 fb, kita chat-chat..tadi nak cakap lame-lame kat sekolah tak best, ramai orang, saya nak kite berdua je, see u tonight ye dear..'


' A Azfar? dear? wah..my sis in love ke? tak boleh jadi ni..kenapa Sara tak citer pun kat aku..pandai ek die rahsia-rahsia..siaplah balik rumah nanti..misi mencari cinta Sara akan bermulalah..yes! ' sernok Alia membebel dalam kereta sorang diri. Tak sabar rasanya mahu menuggu malam ni, melihat aksi romantis Sara dan A Azfar..hensem sngat ke budak tu? hem..'can'wait!'


pon! pon! pon! Alia mengenakn pon sebanyak 3 kali kepada Sara yang asyik membaca majalah.


' hai kakak!.. assalamualaikum...' Sara seperti biase denga cerianye.
' waalaikumussalam sayang...masuk cepat, nak lunch pulak ni, k.lia dah lapar ni'
' hoho..yes! mari kita makan!' Sara meletakkan beg sekolah ke belakang.
' Sara...'
' ye nape...'
' Sara kan nak spm this year, nape bace majalah lagi, bacelah buku sekolah, exam tak lame lagi kan..' k.lia sudah start acara bebelan di dalam kereta seperti hari-hari biasa.
' Sara baca time tunggu akak ambil Sara je, waktu dalam kelas, Sara bace buku..believe me ok!' Sara cuba meyakinkan k.lia.
' k.lia percaya je, tapi kalau result Sara teruk, memang k.lia suruh Sara duduk dengan mak lang tau..' Alia tetap tegas
' ye, Sara tau..' Sara terus tutup majalah sambil mengambil henset k.lia dari begnye..
'akak, ni henset k.lia, hehe..camne kite leh tertukar henset ek? k.lia lah ni, kelam kabut pagi tadi..' Sara cuba menyalahkan k.lia nya..
' k.lia pulak yang dipersalahkan, dua-dua salah ok, sebab dua-dua tak nampak, lain kali dua-dua kene pakai spek mate..macam nenek..nenek likes Sara Aisyah' k.lia mengetawakn Sara
' kite pulak nenek. dia burung kakak tua...' Sara membalas..
' eh, gelaran terbaliklah.. Sara kakak tua, k.lia nenek..'
' haha..k.lia mengaku k.lia nenek..yes! rakam2..buat status fb.. eh tak naklah, Sara nak update pasal love! pasal cinta..baru best..mesti ramai likers nanti..' Sara memulakan cara mengenakan k.lia..
' aik, tetibe cakap pasal love ni, kak.lia pulak nak update pasal sweet-sweet couple zaman sekolah...panggilan2..hubby, dear bla..bla...' Alia membalas
'pandai k.lia ek...mentang-mentanglah...'
' ape mentang-mentang...?' Alia terus cubit Sara..
' k.lia sakit! .'
'dah Sara, k.lia drive, balik rumah sabung balik.. kisah cinta ni..'
'haha..ye2, kite sambung balik..tak sabar..'
'k.lia pun tak sabar..'


Mereka teruskan perjalan sehinggalah selesai lunch dan terus pulang ke rumah. Dalam fikiran masing-masing cuba hendak saling mengenakan antara satu sama lain..namun siapakah sebenrnya yang akan terkena? berjaya kah Sara dan Alia mengorek cinta antara mereka...nantikan sambungannya nanti.. (^____^)!





Comments

Popular posts from this blog

selongkar gelaran!..(-_-)'

HATI YANG KAU SAKITI

Muhasabah Diri..:))