geng bloggers

Monday, 30 April 2012

ombak rindu lah sgt...^_^

:::: ombak rindu? haishh...mesti korang terbayangkan en.haris, izzah, mila...or watever...*ace buat gaya tokti...oh tidak...tokti sgt comelll buat gaya watever..huhu..
no..no..no....saya bukn nak citer sal izzah @ en.haris atau ape2...saya nk citer sal ombak rindu yang tak berapa rindu...eh? pebende tu? eh..eh...bace lah dulu...:P


:::: dye mcm ni...alkisahnye apabila tokti berlakon jdi izzah..pernh tgk x? pernah x? *harap2 korang x tgk lagi..kalau x, basilah entry saya kali ni...hihi...


tgklah...tgk lah nii...lawakkk ok..*sayalah siti nurhaliza* haha...siap ada gaya lagi tau..tu yg x boleh bla tu...



::: sebenrnya banyak lagi watak2 dct yg lawak...ad yg satu lagi ni yg dct sebut 'watever'...comelllll okeyyy~!! tapi sbb tuan tu dye private...so, x leh nk share ngn korang....

::: dah tgk??? comelll x....comell kan?? haha..oklah..nk main game draw sthing jap..nnti saya upload pasal game tu ek..tataaa.....~~



Sunday, 29 April 2012

sambung bahagia~!

::: jum2...jum kita sambung apa pulak pendapat Rasulullah mengenai bahagia....




alolo..jgnlah sedih2...hepy pless.....:D


::: pendapat Nabi Muhammad SAW


jom kita kaji+selidik apakah pendapat Nabi Muhammad SAW dari hal bahagia setelah kita tgk apa pendapat dari Imam Al-Ghazali dan Aristoteles..


 :::: dari Aisyah Radhiallahuanha, bahawa pada suatu hari dia bertanya kepada Rasulullah SAW.


         Ya, Rasulullah, dengan apakah kelebihan setengah manusia dari yang lain?
Rasulullah menjawab :
          Dengan akal
Kata Aisyah pula :
         Di akhirat ?
jawab Rasulullah :
          Dengan akal juga
Bukanlah seorang manusia lebih dari yang lain dari hal pahala lantaran amal ibadahnya ? kata Aisyah pula.


        ' Hai Aisyah, amal ibadah yang mereka kerjakan itu hanyalah menurut kadar akalnya, bagaimana ketinggian darjat akalnya, sebegitulah ibadat mereka dan menurut amal itu pada pahala yang diberikan kepada mereka '

sabda Rasulullah lagi :


         ' Allah telah membahagikan akal kepada tiga bahagian, siapa yang cukup mempunyai ketiga bahagiannya,. maka sempurnalah akalnya, kalau berkurangan salah satu darinya, maka, ia tidaklah tergolong dalam golongan orang yang berakal.'


           pertama: baik makrifatnya dengan Allah
            kedua   : baik taatnya kepada Allah
            ketiga   : sabar atas ketentuan Allah




alangkah bahagianya hidup ini kalau saya tetap jadi baby sampai bebila......wuhhoo..~~


:::: jadi, dari sabda Nabi itu, dapat kita simpulkan bahawa darjat bahagia manusia itu adalah menurut darjat akalnya..kerana akallah yang dapat membezakan antara baik dan buruk. bertambah sempurna, bertambah sempurna bertambah indah dan murni akal itu,maka bertambahlah pula tinggi darjat bahagia yang dicapai..jadi menurut hadis ini...


            KESEMPURNAA BAHAGIA TERLETAK PADA KESEMPURNAAN AKAL..




hehe...dapat x? hopefully dapat lah yek.....


sebenarnye banyakkkk..banyakkk...dan amaattt banyak sangat definisi bahagia menurut falsafah2 islam dan barat..yang imam Al-Ghazali tadi tu pun, baru satu definisi tau...banyak lagi sebenrnye...takpelah..sikit2 dulu ye dak..^^


:::: semoga bermanfaat!

anda pasti anda bahagia?

::: assalamualaikum....

hari ni rase macam over sikit nak update blog...maybe sebab xde keje.? eh, xde keje? haha..~! ha'ah...sebab assignmnet individu semua dah siap! loge den! hihihi...cuma yg x siapnye lagi ialah eseimen group..huhu..:(
x pelah, abaikan..eh? ahha..~~~ 

::: hari ni tertarik nak update sal bahagia..yups! bahagia! korang bahagia? r u sure? yo yo o je bahagia..ap yg mnybbkn korng ckp korang bahagia? korang dah dapt sume yg korang nk ke? oooo......untungleeee......:p



::: memandangkan saya ni budak moral..heeee...jadi saya diminta oleh pensyarah untuk baca buku ' TASAUF MODEREN'...erk? moderen? haha...ha'ah, indon mari maa...tu yg jadi moderen tu...huhu..

:::: intipati dari buku yg ditulis oleh Prof Dr Hamka ni..menceritakan tntg apa itu bahagia? yups! Hamka bnyk terima pendapat dari ahli2 falsafah yg terkenal..sape lagi kalau bukn Aristoteles!


bahagialah macam saya..:D

::: Aristoteles mendifinasikan bahagia
 
        ' bukanlah satu perolehan untuk manusia, corak bahagia itu lain-lain                                                                                                                       dan berbagai ragamnya mengikut orang yang mencarinya.' 
  
 ' bahagia itu ialah suatu kesenangan yang dicapai oleh setiap orang mengikut kehendak masing-masing'

'bahagia itu berlainan mengikut tujuan masing-masing manusia'

jadi 3 definisi kat atas itu ialah, apa yang dikatakan oleh Aristoteles..dapat tak ap kesimpulan dye? haha..ceh! kesimpulannya ialah...bagi Aristoteles, bahagia itu menurut apa yang korang cari...seperti..

orang fakir mengatakan bahagia adalah pada kekayaan,
orang sakit mengatakan bahagaia adalah pada kesihatan,
orang yang merindui mengatakan bahagia ialah cinta,

got it? so...apa yang korang cari? ?????? hanya korang yg tahu jawapannya..:D 

eh..baru satu pendapat beb..ada lagi ni..bnyk lagi ni..buku ni tebal dye 200++ tau....haha...masak nak perabes! #_#

bagi pendapat imam Al-Ghazali pulak, kesempurnaan bahagia itu terlatak pada 3 kekuatan iaitu :

  • kekuaran marah
  • kekuatan syahwat
  • kekuatan ilmu

saya simpulkan jelah yee..sebab nk tulis..mmg banyak tak terkate..ngeee..:D

::::kesimpulan dari apa yg Imam Al-Ghazali cakapkn itu bukan maksudnya kuat marah, kuat syahwat, atau kuat ilmu..tapi, mampu menyeimbangkan kemarahan, syahwat dan juga ilmu...


jgn marah..jgn..jgn....~~

::: kalau kita terlampau marah, ia akan menjerumuskn kepada pembunuhan dan sebagainya, tapi kalau kita tak marah pula, akan berlakunya penindasan pada diri kita sendiri..so? kita kene pandai mengawal kekuatan kemarahan kita dalam kehidupan, begitu juga dengan syahwat dan juga ilmu...jadi, daripada situlah..kebahagiaan akan muncul..*wink2...!!

:::tapi..tapi..tapi..yang kebahagiaan yang penting sebenrnya bagi Imam Al-Ghazali ialah bilamana kita MENGINGATI ALLAH SWT.

peaceee.....jumpa next entry yek...hihi..


::: ok..jelas kan? tak jelasss ke?? kalau x jelas..baca sendiri lah..huhu...
eh..ada lagilah..menurut Rasulullah pulak..apa yang dikatakan bahagia menurut Rasulullah....

menurut Rasulullah...erm..ermm.....kita sambung next entry lah yek! huhu...:p

Friday, 27 April 2012

rindu

:::: rindu? ye saya rindu! hey! bukan paada kekasih hati...atau lebih senang citer, saya bukanlah rindu pada sesiapa sekarang ni...tapi saya rindu pada saya dulu2..saya rindu  zaman saya dulu2...semuanye dulu2...ngeeee...:D


:::: semalam, lepas je berkesempatan untuk menghadiri majlis ilmu tu kan...saya tengok memang ramai yg datang... boleh dikatakan kat auditorium tu sesak dengan manusia....sehinggakan ada yang tak cukup tempat duduk dan terpaksa duduk di atas tangga2...mungkin pihak penganjur tak bukak bahagian atas audi sebab tak sangka pulak kehadiran tetamu yang diluar jangkaan...itulh yg menunujukkan bahawa, sesibuk manapun kita, kerinduan dan kecintaan kita pada Rasulullah SAW tidak pernah kira waktu dan masa.


::: memandangkn tentatif majlis tu bermula dalam pukul 8, jadi saya dan syaina pun datanglah agk tepat...tapi x tepat manepun, sbb beselah, bas kan...nak jalan2 lagi..so dalm pukul 8.20 malam kami sampai kat audi. jadi masuk2, tgk, erm, tak ramai sgt pun lagi, mngkin sbb mereka tahu, waktu ma'sia ni, kalau cakap pulul 8, kompem2 pukul 9 ye dak..so baik dtg lewat skit..huhu..x mngape..sbb acara mmg stat pukul 9 pun..


:::: jadi ape rindu yang saya nak citer ni, ialah, bile saya masuk tu, ramai lah senior2 atau budak2 kos pendidikan islam, beselah, anjuran depa jugk kan..mestilah supprt! jadinye..saya rasa mcm, tibe2 hati sebak sebab tgk dyrng, sbb ap, sbb dah lama saya tak tgk muslimah2 yg pakai tudung labuh beramai2...rasa mcm rindu nye nak jadi macam dyrong...memanglah saya berkawan dgn syaina yg tudung labuh, tapi ni different skit..sbb situasi tu ramai, duduk same2..salam ukhwah..cium kiri cium kanan..erkk..haha


saya rindu dyorng ni....~!! *time spm

hadoilah...sob2...:(

KULIAH! nk tgk kude pun still pose..:P

us with  our awesome mentors!




::: bila saya tgk, kakak2 ni rasa mcm..alaaaaa..sejuknye hati....automatik .air mata saya jatuh, sbb saya rindu nak pakai macam dyorng...:(

::: saya memang rindu dgn suasana dulu, pakai tudung labuh, sangat!sangat!sangat!sangat rindu! tapi itulah...bukan saya tak nak pakai, saya boleh je nak pakai tudung labuh, tapi saya takut tak istiqamah..sebab mase sem1 dulu, mmg saya ada jugk gilir dengn tudung labuh ni, pastu bile saya tak pakai, depa tanye saya, knp airen x pakai dah tudung labuh? saya x tau nk cakap ape...terdiamm! rasa malu tu mmg ade..sbb x tau nak bgi reasons apa kenp saya tak teruskn pakai tudung labuh...



:::: jadinye, bile saya tgk akak2 yg pakai jubah...aduhh..series wei...rasa mcm, bile aq nk jadi macam ni balik ni..pakai jubah, pakai tudung labuh..bileee?? hurm....hnya saya je yg ada jawapannya, sebab Allah tak akan merubah satu kaum, melainkan kaum itu merubah dirinye sendri..jadinye, hanya saya yang mampu merubah diri saya...insyaAllah, saya cuba!


::: mak memang pesan dekat saya, mak tak paksa saya pakai tudung labuh, tapi, jangan pakai tudung singkat! jangan pakai tudung atas dari dada, jangan pakai tudung berfesyen2 sangat...sebab yg berfesyen2 ni lah yg rosak nye...dan lagi satu pantang mak saya dan abang saya, JANGAN PAKAI JEANS! besar ke, kecik ke jgn pakai...mak x suke! dan mende tu saya pegang dari sekarang, even saya mmg teringin gak nak pakai jeans, tapi tahann...haha~!


saya rindu nak  pakai tudung labuh cmni....:(





::: jadinye, apa yang saya nak cakapkn ni..mende nilah...saya rindu diri saya yang dulu, walaupun saya bukn lah dari keluarga yg alim+warak..tapi nk cakapnye, saya rindu nak pakai tudung labuh semula, jumpe dgn kawan2...salam ukhwah n berbagai..kat upsi ni bukn xde, tapi mnde tu trjadi kat bdk2 yg amek kos mcm pndidikn islm, bahasa arab..saya pulak moral...so, fhm2 lah kan....^^



::: jadinye, saya memang harap, diri saya ni berubah...lagi satu ha! lupe nak bg tau..saya mmg rindu nak hadirkn diri dengn mjlis2 ilmu, bukn sbb ada, kalau dulu2, mse asrama kene pakse kan..turun surau semua! mlm ni ad ceramah..jadi kita pun turun, terpakse pun turun jugk..yelah, tk turun kang, kene marah...heee...^^


::: jadinye bile saya pergi semlam, rasa mcm terubat skit rndu tu, sbb asernye, sem2 ni, ni kot kali pertama saya hadirkn diri dalam mjli2 ilmu yg besar ni..bese2nye, kecik2 je...:D




ustzah hana, tgh...*terima kasih ustzh! 


::: saya harap, saya ada peningkatan dalam diri saya, buknlah statik x berubah2...saya rindukan suasan di Ihsan (SMAI) dan pastinya saya rindu dgn suasana di Kuliah..saya ditegur kalau saya buat silap, saya dimarah kalau saya melanggar  peraturan, saya rindu yg tu, saya rindu dengan teguran dan nasihat dari guru2,,kat sini saya xde, saya tak dapat...nak tau mende tu salah atau betul, semuanya dari kita sendri....dah x de sape nk tegur kite..saya rindu kene marah ngn ustzah Hana, sbb selalu buat silap kat asrama...tapi kerana ustazah, saya jadi orang hari ni, saya disiplin masa sbb ustzh, saya pnadai manage diri saya sbb ustzh...saya sayang ustzah hana, sebab kerana ustzh hana, saya jadi seorang yang tahu bahawa cikgu marah kita, bukan kerana dia bencikn kita, tapi kerana dia sayangkn kita...kalau boleh saya  nak post je kat fb ustzh sekrng ni dan cakap, saya syg ustzh, tapi segann....heee....:D
*saya sedih ni...teringt zmn dulu..ustzh...sob2..:(


:: oklah akhir kata, doakan saya tak jauh dari Islam, tu je yang saya mintak...doakan saya yee...insyaAllah..:D
amin...:D


Rasulullah Cikgu Kita





:::: Alhamdulillah....baru berkesempatan untuk megupdate entry terbaru~! entry yg bese2 je...tapi, mngkin ada sedikit input yang boleh kita gunakan...


::: Alhamdulillah juga kerana berkesempatan untuk menghadiri satu majlis ilmu iaitu antara taman-taman syurga insyaAllah..


::: pertama sekali saya membaca tajuk forum atau ceramah ini di kediaman2 kolej dan juga sekitar2 kampus...terus rasa macam nak pergi~! memang nak pergi....tapi itulah...kalau xde kawan tu, macam x nak jugak pergi upenye...tapi nak dijadikan cerita..Syaina, ajak pergi..so, ape lagi..kasi on sajelah..


::: penceramah jemputan yang memang diminati oleh ramai orang..eh! bukan ust azhar idrus lah...eh! ustaz don pun bukennn....korang ingt..ustz azhar ngn ustz don je ke ha diminati..ramai lagi ok...cuma depa x lah popular kat youtube..ops!


:::ok2..so, penceramah ialah Dr Tarmizi dan juga Ustz Dusuki...hurm...x kenal ke? jap nk tnye uncle google jap..haha...
 

inilah dia ustz dr tarmizi...juri imam muda..:D
::: sememang kebiasanya kita mengingati Rasulullah, ketika di mana kita menyambut kelahiran nabi, kita berarak dan kita berselawat..tapi hari ini, forum ini mengajak kita untuk sentiasa mengingati Rasulullah sepanjng masa, setiap saat dan setiap waktu, bukn sahaja ketika ditimpa musibah, malah ketika kita berseronok...Nabi Muhammad pedoman dan idola hidup kita sebagai mukmin sejati...insyaAllah..:D


dan ini pulak, ustz dusuki, penceramah tanyalah ustz tv9
:::: kedua2 ustz ni sangat2 hebat...kalau ustz tarmizinye dengan lawak jenakanya yang x putus2..begitu juga dengan ustz dusuki yang ayat2 sangat kene dengan hati..tapi saya buknlah nak cerita pasal kehebatan ustz2 ni, tapi nak bagi tahunyelah..yang intipati dari tajuk " RASULULLAH CIKGU KITA"


:: ustz menekankan bahawa pastikan hidup kita ini mestilah berpaksikan Al-Quran dan Sunnah..insyaAllah hidup kita bahagia dan selamt dunia akhirat.


::: selain itu, ustz juga mengatakan bahawa turunnya Nabi Muhammad S.A.W kepada kita adalah kerana  untuk mengeluarkan manusia dari kegelapan kepada cahaya. sebab kita tahu bahawa, umat manusia zaman dahulu dilahirkan dalam kejadaan jahiliah, jadi ALLAH turunkan Rasulullah untuk keluarkan umat dulu dari kegelapn kepada cahya islam, selain daripada untuk menyempurnakn akhlak manusia.


jadinya..kata2 yang saya ingt sampai ke saat ini, dan saya juga dah buat status di fb..sebab kata2 dari ust dusuki mmg tepat, di mana...

                                 "KITA KENAL ALLAH, KERANA KITA ADA RASULULLAH "


- dan kerana itu, Rasulullah diaktakan guru kita, baginda yang mengajar kita bagaimna mendekatkn diri dengan pencipta, selain daripada mengajar kita untuk menjadi umat islam yang sebenar _


::: SO, ape yang dikatakn oleh ust itu sgtlh betul dimana, kalau Rasulllah tak diutuskn oleh Allah untuk kita, sudah tentu kita berada dalam kesesatan dan x tahu apa itu islam dan sebagainya, jadi berbahagialah kita, kerana kita lahir dalam islam, dan kita merupakan umat NABI MUHAMMAD S.A.W, iaitu KEKASIH ALLAH S.W.T.!~ *ALLAHUAKBAR!


::: sebenrnya terlampau bnyk lagi input2 yang menarik yg ust tarmizi n ust dusuki kongsikn kpd kami...sperti perkongsian tntg ayat2 al-quran yg mengisahkn tntg perjuangan Rasulullah, tentg sifat mulia Baginda, dan sebagainya..


::: selain itu, ust juga ada menceritakan bagaimana cara untuk kita menerapkan rasa cinta dan memperkenalkan Rasulullah kpd orang bukan islam..


::: erm, mungkin x bnyk untuk saya share dengn korng2 sume kan..sbb x larat nk menaip dah...jam dah mnunjkn pkul 1 pagi, sbb mmg xcited nk update blog pasal ni, blik je dari forum tadi, terus bukk laptop...ngeee...:D


::: oklah, semoga ada sedikit isi yg boleh dimanfaatkn bersama,biarpun satu..hehe...
marilah kita sentiasa berselawat kepada junjungan MULIA NABI MUHAMMAD SAW, sebagai tanda cinta dan ingtnya kita kepada baginda...:D



Monday, 16 April 2012

zaman kekanak~! hew3..^__^



:::: Assalamualaikum dan salam sejahtera...fuuuhhhhh...~!!! tenat..sesangat nye tenat sem 2 nie...ayoyoo.......tapi still lagi rancak berfaesbuk...haha~~! ha...nak share ngn korang zaman kekanak..kekanak? ha'ah...kanak-kanak lolz...


::: sebenarnye pic di scan bukan sebab ape...sebab alang2 assingmnt dr ratu pasal keluarga..so, kenelah scan pic2 zaman hingus2 ni..huuuuuu~~~ *malu sebenarnyee...




kebabom..~! haha...seyes x ingt brp bulan..tapi mmg cam berat budak umur 5 tahun..haha...:P

with my second brother...*aiyak...baju tidur ke tu? 

haha...ngn along....*macam muke sayf upenye aq ni..^^

oh tidakkk~! malu nk tgk betis sendiri...haha...

inilah dye kalau brgmbr zmn dedulu kan...munge msti adee...


along baru nak g sekolah..adik serabai baru bgn tidur....erkk..

i luv dis pic so mucchh~!! hew3...
::: kalau orang tgk saya sedikit kasar..atau terover kasar...ini lah sebabnye..hoyeahhh~!! kite anak tunggal pompuan derr..gi mane2 mesti ngn abang..pakai baju abang, pakai seluar abang..nak pakai skirt? haa~! tunggu mak sarungkan baru pakailah..siap mekap2 lagi..amekaw~! haha...


::: tapi seyesly...saya mmg selesa dengan orang lelaki..opss~!!! *tutup mulut* haha...haulah...sebab dah biase kan ngn abang2..so, pasal orang lelaki? helloo..kite tahu semualah..hohoho....

:::: tapi2.....haa...kalau ngn kakak2..heee.....sory to saylah..x bese..series..x bese..coz i never have sister..kecuali sekarnglah , kakak ipar kan...tapi it's diffrent k..kakak kandung n kakk ipar msti berbeda kan..hurm..tapi, nak cakap tulah...saya kalau dgn 'kakak2' ni...hehhee....saya lebih rela cakap ngn abang2..haha..*larikkkkkk....
sebab tu saya kalau ngn lelaki sedikit slumberr..tapi ngn pompuan..perghh malu....*pelik! :p



Monday, 2 April 2012

erk!

::: hoyeah! esok mid term..errkk! sonok midterm time sblm cuti bkn sbb ape...sbb mse cuti nnti..boleh horey2 skit...=) tapi itulah...banyak lagi ni tak bace...lalalala~~ *yg pnting update blog lu..;p


:::: kalau time study, saya mmg jenis dgr lagu.! ha'ah...memang kalau nk kira peratus yg masuk tu tak taulah bnyk ke tak, tapi yg pastinya..memang kene dgr lagu, tak kesahlh lagu ke ape2..tapi msti ad smthing yg bolh buat halwa telinga ni sedap je...




kalau dah nmenye pemint siti..semengnya lagu dct lah yg jadi mangse..=)


::: start dari SMA lagi..time SMA hari tu, frm 4, balik umah..time cuti raya..naik cuti terus exam..tapi sememannya mengahafal tu sambil dgr lagu..mase STAM pun cenggitu gak...mmg dgr lagu..kat telinga ni mmg radio no satulah...tak pisah..haiyyaa...




pendidikan moral bla3.....


::: alhamdulillah lah result ok..ok je..tak bagus pun, mungkin kalau x dgr lagu2 ni, dye jadi bagus kot..kot lah..huhu...walaupepun, tak keshlah, dgr lagu ke ape ke, tgh fb ke x fb ke..ape2 jelah..janji korang tak menyesal kalau x boleh jawab esok! ok..smpi kat sini je...esok midterm Dr Ratu wei......kbye! assalamualaikum..=)


baca cenggini pun boleh..jnji bace..ngeee..:D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...