itu rahsia Allah

::: seakan-akan nafas terhenti seketika apabila mendengar khabar berita yang menyayat hati apabila dua orang pelajar UPSI telah kembali ke rahmatullah awal pagi tadi..( 6.3.2012)...kami bukanlah rakan serumah, apatah lagi sahabat baik yang selalu bergurau senda..tapi atas nama universiti, dan kolej hati tetap terasa...


::: hajat untuk menziarahi, tapi diri yang diziarahi...ALLAHUAKBAR..segala yang kita rancangkan itu sudah cukup baik, namun perancangan Allah itu adalah sebaik-baik perancangan...bukan kerana Allah tidak mahu melihat arwah di dunia ini lagi, tapi Allah mahu mengaturkan yang baik untuk arwah di 'sana' kelak..


::: siapa sangka ajal kita tamat pada hari ini? atau pun petang ini..tiada siapa pun menduga, kerana itu semua rahsia Allah. sejujurnya saya tak mengenali arwah secara personal..tapi kenal atas dasar kakak senior dan jmk kolej, dan selalu juga lihat arwah di kolej dan kampus..seperti terase sesuatu..tapi sukar untuk ditafsirkan dalam penulisan..saya yang jauh dengan arwah pun sudah terase kesayuan dan kesedihan, aptah lagi keluarga arwah dan sahabat andai yang lain? rakan serumah..rakan sekuliah, rakan persatuan, rakan organisasi..mereka pasti akan cukup terasa atas kehilangan arwah.






::: suka saya ingatkan ketika sebelum kita tidur, fikir balik apa yang kita buat pada hari ini, dosa ke, pahala ke, dan apa-apa sahaja...mungkin adakalanya kita terlupa, saya tak menafikannya, kerana saya juga adakalanya terus terlelap sehingga tak sempat untuk munasabah diri. tapi yang paling penting untuk kita sebelum kita tidur, maafkan semua orang. maafkanlah mereka yang telah menyakiti hati kita..insyaAllah Allah akan lembutkan hati orang yang telah kita sakiti..dosa dengan Allah, Allah boleh ampunkan, tapi dosa dengan manusia, hanya manusia itu sahaja yang boleh memaafkan kita..andai kata kita tergantung untuk syurga kerana hubungan kita dengan manusia ketika di dunia dulu, maka, sangatlah malang bagi kita..kerana itu, jauhkanlah sifat-sifat dengki, dan sebagainya..boleh nak berdengki, boleh nak marah-marah, tapi cukuplah 2,3 jam..selepas itu, ambillah wudhu' dan bersihkan hati dari sifat-sifat mazmumah tersebut..sememangnya kita tidak pernah lari untuk mempunyai pelbagi perasaan, tapi pastikan sebelum tidur, lupakan semua...dan ampunkan merka yang telah melukakan ahti kita..


::: terdetik hati saya untuk menulis blog ini kerana, kita manusia sentisa merasakan kita cukup baik! cukup untuk ke syurga! anda yakin dan pasti? hanya kerana anda post2 bahan islamik di laman sosial, adakah ia cukup merasakan kita sudah cukup untuk ke syurga Allah? belum tentu! belum tentu kita masuk syurga, kerana kalau sekadar 'post' itu yang kita harapkan, tapi amalannya tidak kita laksanakan, apatah lagi suka mencari silap orang, perlu kita baiki lagi diri kita untuk menjadi hamba Allah yang diredhai..tak bermakna saya tak 'post' mende2 islamik, saya tak mengamalkan ajaran islam.., tak semestinya, kerana Allah tidak lihat apa yang kita 'post' tapi Allah lihat sejauh mana kita laksanakan perintahNya. jauhkan dari sifat tak berpuas hati, benci dan seangkatan dengannya, tapi dekatkan dengan doa untuk sentiasa perbaiki diri, dan sentiasa mendoakan yang terbaik untuk umat islam yang lain, bukan mencaci mereka..kerana mereka juga hamba Allah yang ada kekurangannya dan kelebihannya yang sendiri..


::: bukan saya untuk menunjukkan yang saya ni hebat, jauh sekali untuk melihat saya seorang yang baik, tapi untuk peringatan diri saya juga. kehidupan ini sekali, dan kematian itu pun sekali..andai kita masih diberi oleh Allah untuk bernafas, gunakan hembusan nafas kita untuk jalan mencari redha Allah dan syurga ALLAH.semestinya matlamat kita ke syurga, bukn neraka, nau'zubillah...sama-sama perbaiki diri, aturkan kata sebelum berbicara, aturkan langkah sebelum melangkah, aturkan hati sebelum memusuhi...untuk saya, dan juga untuk yang membaca, fikirkan sejenak, dunia ini hanya sementara...MAUT itu pasti, dan kita tidak ketahui...mohonlah kepada ALLAH agar kita mati dalam keadaan beriman dan jauh daripada aib dunia...amin...ingtlah bahawa janji Allah itu pasti..






::: salam takziah dari saya dan keluarga buat arwah Fatini dari Pasir Mas dan Nur Hidayah dari Bachok Kelantan..semoga arwah ditempatkan dalam golongan-golongan mereka yang beramal soleh..amin..Al-Fatihah..



Comments

Popular posts from this blog

selongkar gelaran!..(-_-)'

HATI YANG KAU SAKITI

Muhasabah Diri..:))