geng bloggers

Saturday, 21 January 2012

BILA BERKATA-KATA..(-.-)

:::: kata-kata, percakapan, ungkapan, luahan, dan lain-lain lagilah, kadang-kadang boleh membawa kebaikan, kesenangan, dan ada kalanya sebaliknya. mungkin tersalah satu perkataan pun, akan membuatkan orang tak suke, ataupun eii...dye cakap ape ni? dan sebagainya... kata-kata yang kita keluarkan sama ada baik, sopan , buruk akan secara langsung melambangkan identii siapa kita. sebab tu orang cakap 
"CAKAP SIANG PANDANG-PANDANG, CAKAP MALAM DENGAR-DENGAR" .. maksudnya berhati-hati bila bercakap, takut-takut ada mengguris perasaan orang.




psssss..~~~
:::: nak meluahkan pendapat, nak beri cadangan, nak cakap ape-ape pun, kita perlu ada ilmu. yelah, ilmu bercakap! ingat nak bercakap ni xde ilmu ke..pakai bantai je ke? no no no!! macama mana orang nak selesa dengan kita, macam mane tak nak menginggung perasaan orang lain bile kita sedang bercakap, macam mana nak biar orag tertarik denganm kita bila kita bercakap..dan sebagainya..mcam mane? macam mane? macam mane? persoaln yang timbul! ops! sudah tentu ada jawapannya.! 




setiap persoalan pasti ada jawapannya!


::: mule2 cube kita tanya diri kita, siapa yang kita suka lihat bila dye bercakap? siapa? kalau anda tak tahu siapa yang anda minat..erm..x dapat lah eden nak nolongnye.hehe...


 :::: dah kenal pasti siapa yang kita suka cara dye bercakap, cube kita tengok apa daya tarikan dye..sama ada dari penampilan dyekah? atau gaya penyampaiannye yang bersahaja? atau lawak-lawak jenakanya yang menghibukan? fikir! di mana membuatkan orang itu berjaya menarik perhatian kita.


:::: cuba berlatih! cuba! terus depan awam ke? eh! tak lah..cube syok sendiri dulu.hehe..cube kita latih depan cermin. buat gaya memek muka, buat gaya kita yang tersendiri. buat gaya di mana kita suka tengok orang yang kita suka. ace cube...(-_-')


:::: lagi satu..kita kene ade trademark kita sendiri. trademark tu bukn semestinya trademrk yang dirancang, sebab kadang2 kita sendiri tak pasti apa kebiasaan kita apabila bercakap. selalu goyang-goyang ke, selalu garu-garu ke, selalu kenyit-kenyit ke..kalau kita ada satu 'habit'..yeay! gunakan ia sebagai satu trademark.! orag akan ingat dengan kita! orang akan suka dengan kita! tapi kalau trade mark tu disaja2..jgn over2 pulak, nanti orang menyampah..hehe..=) kalau xde habit, cipta lah satu...contohnye gaya kita! tangan ke situ, mata ke sini..dan sebagainya...^^'






kita kene pandai membezakan bercakap dengan membebel.adoi! membebel sgt memedihkan.!




:::: dan sudah tentu yang paling penting apabila kita bercakap ialah keyakinan! yes! keyakinan sangat penting! kenapa? sebab keyakinan akan melambangkan kita mempunyai persediaan yang secukupnya, nampak seperti kita tahu segalanya, keyakinan nampak kita bertenagan, keyakina menyerlahkan personalitiu kita dan sebagainya.! 


::::tapi macam mane pulak kalau menulis? nak tunjuk keyakinan dengan mana? oowhh...kalau menulis, kita keluarkan hujahan kita, keluarkan pendapat kita, teguhkn dengan hadis-hadis sekiranya ia benar! jangan takut, jangan segan, jangan malu.! betul manusia memang agk sukar untuk menerima kenyataan, tapi itu perlu! andaikata kita membuat mereka terase, terguris, jangan pulak kita tak reti-reti nak mintak maaf. tunjukkan pada audiens atau pembaca bahawa kita ini hanya berkongsi idea,salah dan silap harap dimaafi. >_<











:::: jadi bila bercakap tu perlulah seperti 'LEMBUT GIGI DARI LIDAH'  eh? haha...maksudnya...luahkan dengan kata-kata yang lembut, sebab manusia ni memang suke berlemah lembut...zon timur lah katekan...tak gitu?


diam itu lebih baik dari bercakap2 mende yang tak berfaedah...shhhh!~~


~✿ Janganlah terlalu AMBIL HATI apabila ada yang menegurmu..kadangkala mungkin kita tidak berapa setuju dengan TEGURAN mereka itu..tapi, bukankah LEBIH BAIK jika ada yang menegur daripada tiada siapa peduli akan KESILAPAN yang ada tidak kita sedari? Teguran adakala MENYAKITKAN tapi ianya BERNIAT untuk MENYELAMATKAN kamu daripada KESAKITAN yang lebih parah.. ✿~

Salinglah MENJAGA dan MENASIHATI antara satu sama yang lain, InsyaAllah... (✿◠‿◠)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...