geng bloggers

Saturday, 9 November 2013

Definisi Bahagia

Assalamualaikum...

Semoga anda semua sihat dan sentiasa dalam rahmat Allah. amin.

Seronok kita tengok orang bahagia. Apa sebenarnya definisi bahagai?

Teringat waktu saya buat kajian. wah! kajian sangat. Assignment sebenarnya. Dr saya suruh kami kaji buku Tasauf Moderen PROF.DR.HAMKA.

Familiar kan nama Prof Hamka? Nak tahu siapa dia.? Korang search lah kat google. hehe.Sebab saya nak cerita apa yang Prof cerita pasal definisi bahagia.

Orang fakir mengatakan BAHAGIA ialah pada kekayaan,
Orang sakit mengatakan BAHAGIA ialah pada kesihatan,
Orang yang banyak melakukan dosa, mengatakan BAHAGIA ialah apabila dosa2nya dihapuskan.

::: Apa sebenarnya dimaksudkan dengan bahagia? 

Dari Aisyah Radhialluahu'anha, bahawa pada suatu hari dia bertanya kepada Rasulullah S.A.W
" Ya Rasulullah, dengan apakah kelebihan sesetengah manusia dari yang manusia yang lain?"

Rasulullah menjawab " Dengan akal"
Kata Aisyah lagi.
" Dan di akhirat?"
Jawab Baginda " Dengan akal juga"

"Bukankah seseorang manusia lebih dari manusia yang lain dari hal pahala dan amal ibadat?" tanya Aisyah lagi.

" Hai Aisyah, bukankah amal ibadah yang mereka kerjakan itu hanya menurut akal mereka? Tinggi darjat akalnya, begitu juga lah tinggi pahala yang diberikan kepada mereka"

Sabda Rasulullah lagi.
" Allah telah membahagikan akal kepada tiga bahagia, siapa yang mempunyai ketiga bahagiannya, sempurnalah akalnya, kalau kekurangan walau satu bahagian, tidaklah terhitung orang itu berakal"

Ya Rasulullah, apakah tiga bahagian tersebut?"

kata Baginda
" Pertama : Baik ma'rifatnya dengan Allah
Kedua : Baik taatnya bagi Allah
ketiga : Baik sabarnya pada ketentuan Allah.

::: Maka dari sabda Nabi dapatlah kita simpulkan, kesempurnaan AKAL ialah kesempurnaan KEBAHAGIAAN.

Belum tentu kamu kaya raya, kamu bahagia,
Belum tentu kamu miskin kamu tak bahagia,.

Sumber buku: Tasauf Moderen. PROF DR HAMKA.
*** Sebenanrnya teringat assignment sem 2, terima kasih Pensyarah Moral dari Perspektif Agama En.Azlan Hadi sebab perkenalkan buku ni.  saat bermakna..^^

Harap bermanfaat..:) wasalam

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...