No Caption 2

::: Assalamualaikum


          Di facebook tadi, sempat jugak saya share my own opinions tentang kos pengajian yang kita pelajari di universiti masing-masing. Ingt lagi waktu saya chatting dengan member saya, dia lelaki, dia lulusan STAM jugak, dan sekarang dia belajar di USM, dan dia amek kos macam akaun kalau x silap. Borak punye borak, sampailah point utama, tanya result final exam, dia tanya saya, masa tu sem 1, kebetulan result saya ok time tu, dan result dia pun not bad jugak, cumanya....apa dia cakap? 

      " Bolehlah, ko belajar Moral je, senang, bahasa Melayu pulak tu, ape susah, patutlah pointer tinggia , aku dahlah BI, kira2 lagi, susah lah nak score"

Dalam hati, rasa panasss jeee.....senang kau cakap..dush!

     Mentaliti orang yg sokmo lah fikir subjek Moral tu senang. Ok, senang cerita macam ni, nak bagi analogi, takut tak kena, so..x payah analogi sgt..

      Bila awak memlilih untuk sesuatu perkara, dan awak dapat apa yang awak nak, awak perlu terima tanpa mempertikaikan apa yang orang lain dapat. ayat mudah, ko dah dapat ko punya, ko nak sibuk2 hal org lain pehal?? ha...fahehmm  kann..

     Saya memang betul2 tak suka dengan orang yang  mempertikaikan kejayaan orang lain? ko yang pilih kos tu.. bukan orang lain, ko yang tetapkan..*ok, ayat dah kasar skit nih* kenapa ko nak cakap bukan2 pulak bila org lain dapat lebih? alasan BI? heloo...sekali ko dah masuk perangkap harimau, ko kena terimalah apa yang si harimau tu nak buat, ingat boleh lepas macam tu ja? x kan sesekali..

       Sebab tu saya sangat yakin dengan diri saya yang saya tak mampu nak ambil Bahasa Arab sama ada sebagai major atau minor saya. Betul! bila kita dah mind set kita dah cakap tak boleh, automatik minda luar sedar kita akan mempengaruhi apa yang kita akan lakukan. Saya belajar bahasa Arab hampir 7 tahun, dan kalau ikutkan logik, kenapa saya tak boleh teruskan hanya untuk 4 tahun je lagi? tapi, saya ada jawapan yang sangat kukuh.



       1) Saya nak keluar dari kelompok zon selesa saya. Saya tak rasa, saya cemerlang dalam Bahasa Arab selama ni *sek men* adalah kerana saya sudah mahir dalam BA.
Bahasa Arab saya sgt lemah, dan sebenarnya, ustaz dan ustzah yang buatkan saya nampak sgt hebat dalam Bahasa Arab. Sebab saya tahu macam mana cara pembelajaran di universiti, saya terus decide untuk tidak mengambil risiko itu.

       2) Tak bermakna saya tinggalkan Bahasa Arab, saya tinggalkan segala ilmu agama Islam yang saya pernah pelajari. Disebabkan ilmu agama saya masih lagi ada, jadi saya tahu apa yang baik, apa yang tak baik, apa yang harus, dan apa yang makruh. 

      3) Saya selesa menjadi diri saya sendiri. 

        Angkuhnya saya kalau saya mengetepikan Bahasa Arab yang menjadi sumber pendidikan saya sehingga saya dapat masuk universiti kerana saya belajar Bahasa Arab. Saya tak pernah pun berniat nak tinggalkan bahasa ketiga saya selepas bahasa inggeris. Saya memang nak mahir bercakap dalam BA, dan sebab itu saya berazam kalau saya dapat MUMTAZ dalam STAM dulu, saya akan belajar di Al-Azhar Mesir, tapi..takdir tak menyebelahi saya, bukan Jayid Jiddan tak layak untuk kesana, tapi saya yang rasa diri saya  tak layak ke sana. Percaya dengan ketentuan Allah, saya redha di mana saya berpijak sekarang.

         Senang cerita, saya tak pernah menyesal dengan pilihan saya. Cukup sempurna.

                                                                          - ASSN- 
       

Comments

Popular posts from this blog

selongkar gelaran!..(-_-)'

HATI YANG KAU SAKITI

Muhasabah Diri..:))