SAYA


::: assalamualaikum

:::: mula2 saya buat blog ni, saya privatekan lah..samapailah, saya mula publickan kat fb bila saya mula menceritakan tentang kawan2 saya, memandangkan saya seorang peminat cerita melayu, jadinye, banyaklah cerita2 yang saya korek dan saya buat karya baru..

::: erm, sebenarnya, saya bukan suka bercerita pun, tapi, sekali mood, dan ilham mai, tu yg kdg2 satu hari entry banyak tu...haha...

::: kalau zaman sekolah rendah dulu, saya bukan sape2 pun, setakat pengawas pusat sumber je..tapi, alhamdulillah lah, saya ketua pengawas sumber sekolah perempuan yang pertama, kelakar je..adoi, darjah 6, apalah tanggungjawab kita faham sangat kan, asalkan buat ape yg cikgu suruh, jadual ikut, pastu buat baik ngn kawan2 yg lain, tu jelah yg saya faham time tu..
*tak layak jadi pengawas sekolah ke?* haha...tak layaklah tu, kalau layak, tak lah jadi pengawas pss, kene reject kot..hahahha...wateverlah, jnji pengawas jgk..haha

::: naik sekolah men, gangster dohh..sblm masuk sekolah kat kuantan, 1 minggu duk kat sek mak, hish...rimas lah..haha..bukan ape, *awak anak cikgu po ek? *cikggu po, nickname mak, untuk cikgu foziah..haha, budak2 nakal sungguh* *eh, sir macam mne? dah kawen? (sir, abg sulung saya, dia jadi cikgu bi sjkp kat sek mak) * cikgu po garang tak?* *cikgu po mcm mane ek kat rumah*..hurhhhhh...soalan2 macam tu, yelah mntang2 lah aq bdak2 kan, akak2 senior lah gile2 bnyk tnye, well, mak ajar sej f5, jadi akak2 lah yg bnyk songeh tnye pasal mak..sbb depa takut..mak mmg garang pun..hihihi

::: so, tukar sekolah ehsan, sekolah menengang agama al-ihsan, sekolah agama terbaik di pahang. alhamdulillah..sebab tu saya jadi macam ni skrg *nmpk tak ada ura2 riak kat situ* haha..xdelah, mak apply sek ihsan, sbb nak saya jadi hafizah..huhu..jadilah jugak hafizah, sampai f3, heeee...naik f4 bukan x jadi hafizah, tapi hafal2 surah2 wajib jelah..hehe..tapi, tu lah, silap saya, sebenarnye, smkin bnyk kita hafal ayat al-quran, smkin bnyk ilmu yg boleh kita masuk..tapi dulu saya, konon2 berhenti tahfiz f3 sbb nak fokus kat pmr, stgh tahun cenggitu saya brhnti..tapi, nasib baik result ok...berkat hafal2 ayat2 Allah lah..:)

::: naik f4, ada pencalonan pengawas, yg kena pilih, guru kelas..ok, saya tercalon, tang mana ada kepimpinan pun saya tak tau..f4 kelas sains lah..persaingan giler tak kuat..sume org hebat..time pencalonan tu, makk aii..naik atas pentas, berjalan macam model, then, cikgu ramai2 tgk kat bawah..pastu depa pilihlah..dan seminggu lepas tu, result keluar, saya terpilih..masalah! bukan sebab ap,  saya dah lah anti pengawas sebnrnye, *kes, dia amek pic siti nuhaliza saya time spot check, hbes koleksi time sek rendah* hishhhh! tapi tulah, Allah hebatkan, dia gerakkan hati saya untuk berubah, ececeh, dari saya benci pengawas, sampai saya syg jawatan saya, dan org pulak benci saya..hahaha..lantak korang lah..

::: tapi tu lah, time f1, f2, sy duk asrama...budak nakal, budak masalah, kalau bukan nama saya, maknenye tu kesilapan besar..hurm..nthlah, beselah, f2 kan..konon2 jiwa remaja, bnyk ikut nafsu, memberontak bnyk..saya pernah hmpir kene buang asrama tau gara2 lawan warden, siap dapat 'tamparan' percuma lagi..saya sorang je dapat time tu..perghhh mmg hebat..AIREN SURAYYA KHAIRU ANUAR, kalau time asrma, yg buruk2 mmg hebat..

::: sampailah satu tahap, tibe2 tgk kat noticeboard, warden melantik exco asrama, saya jadi penolong setiausaha..gilerrrrrr! mau tak , melompat weih..adoii, tak faham betul time tu..knp lah saya, saya mmg anti exco, anti ketua asrama, anti sume lah..dah budak tak berapa nak baik..haha..sume anti, sekali, jawatan pen su dapat...memang duduk bersimpuh lah tepi warden time memperkenalkan exco2 tuh....

::: kadang2 saya terfikir jugak, warden nak kenakan aku ni, dan sebenarnye bukanlah nak kenekan, tapi ayat manisnya, 'nak bagi pengajaran' lah..saya suka2 tak suka org tuh, sekali saya dapat jawatan tu..ha? amacam? apa rasa? jadi saya berubah, kenapa saya tak suka exco? jadi, bila saya dah tau masalah, saya jugak dah tau jln penyelesaiannya, jadi saya berubah daripada tak brp nak baik, jadi agak baik jugklah..hehe..daripada saya benci org yg melaksanakan tanggungjawab, akhirnya saya jadi org yang kene melaksanakan tanggungjawab tuh..walaupun pen su je pun kan..haha..

:::: kalau dekat sek, seyes saya tak lah glamour pun, bdak2 asrama kalau x kenal saya, mmg nak kene pelempanglah..haha..i meant cikgu, cikgu saya tak kenal saya sgt lah..bukan budak cerdik pun, masuk kelas sains pun sbb kebetulan ke pmr bagus skit..kalau list budak2 cerdik tuh, nama saya tak tersenarai pun..sebab saya duduk kat sek yg sgt hebat, dan saya budak kelas kelas sains kedua lah..al-farabi II, jadi ada yg kelas pertama yg cikgu2 pelu concerns berbanding saya..sob2..

::: tapi, habes f5, result saya perfect, ada A,B,C,D, perfect lah tu..walapun A saya agk bnyk, tapi, mmndangkan BI saya D..kah3..*aku lemah betul bi..apelah dosa ngn cikgu tadika dulu..sob2* dan subjek sains saya yg ada B dan C tnpa A, dan yg A tu, fhm2 jelah, yg wajib lah..5A je, yg lain x yah sebut..jadinye, saya tak yakin dgn result, sy x apply upu untuk spm, ikut cakap mak, saya amek STAM, msuk STAM pulak dekat KULLIAH AL-LUGHAH WADDIN SULTAN ABU BAKAR, PEKAN PAHANG, mmg sekolah STAM terbaik lah dekat pahang, yelah tebaiklah, pelajar2 hebat dari semua sek2 berkumpul kat satu tempat..

::: jadi kat situ, saya jumpa budak dari macam2 sek, termasuklah sek mak saya mengajar, sek rompin, ngeh3..budak2 sume hebat..kat sini lah baru belajar bersaing, bukan dekan ihsan dulu saya tak belajar, tapi, saya sntiasa letak saya di tahap zon selesa, jadi, saya tak work hard..berbeza dgn kuliah, saya kena ubah strategi, still berkawan ngn kawan2 sek lama, tapi saya kena kawan dgn budak2 sek lain jugak (walaupun kitorng dah beljr 1 tmpt, tpi org ckp, still mcm ada perasaan lain2 jgklah, ko sekolah ihsan, ko sek al-attas, sek maran, al-khairiah) ttp lain2 jgk perasaan, jadi saya cari kgk kawan2 dari sek2 lain untuk tgk cara dyng, alhamdulillah sgt, kawan2 yg saya kawan2 sume satu kepala, gile2, still nakal pun ye jgk..*ttp tak boleh lari nakal*

::: kalau dalam kelas saya, tak taulah apa nasib saya, budak2 dalam kelas saya, sume teror2, tapi ok lah, bersaing kuat skit, kawan2 ihsan saya yg lain, berpecah2 lah, lain2 kelas, jadio saya sorang2 je dalam geng saya dduk dalam kelas tu, mmg 1st1 masuk, mmg macam ayu dan sopan santun giler saya, *saya masuk lewat seminggu, sbb ada masalah* mmg saya lmbt sktlah nk rapat ngn depa2 ni, tapi, kita jadi diri kita, last2 rapatlah..:)

::: sampai exam yang ke3 mungkin, saya baru terasa betul2 dah nak dekat STAM, nama saya pernah jadi top 10 ke top 15 dalam hmpir 400 pelajar, dan time tu org dah chop saya, 'budak pandai'...rimass gak tuhh..haha..bkn ap, asal saya bukak buku je..'ala, airen kan dah bnyk hafal, tak payahlah baca2 dah, dah pandai dah'...saya amin kan je org ckp saya pandai..haha..*tapi kat mulut, mane ade pandai..bese2 je...*kita kene low profile, tapi org dah doa kita pandai, kita amin kan je dalam hati* hehe...

::: sampai trial, saya rasa saya yakin saya boleh dapat result MUMTAZ, jadi saya mmg habis sehabis2nya study untuk STAM ni, lagi satu bkn sbb apa, STAM ni, gagal satu subjek, gagal sume tau..sbb tu, ada yag bertimbal balik nak amek STAM ni, risiko jgk tuh...ok, jadi saya mmg keluarkan 200% apa yg saya belajar, apa yang saya faham, hafal dalam exam, result keluar, saya dapat JAYID JIDDAN, pngkat kedua lepada MUMTAZ, sumpah saya sedih giler, mmg mcm hati saya tak tau nak ckp ap, tu lah sape suruh confident sgt..mmg sedihlah...menangis,,1st time sy menangis sbb saya kecewa result saya, sblm ni seronok dan redha je kan..hehe,,tapi untuk STAM saya menangis kecewa, kawan2 sume ckp, hebat dah tu JJ, ustz2 pun cakap ok dah..JJ pun bkn sng, tapi sbb saya cabar diri saya tinggi sgt, dan saya letak hrpn pun tinggi, akhirnya saya jatuh, dan saya yg sakit...tapi tu, lah..kalau saya dapat MUMTAZ, tidak lah saya kat UPSI pulak kan..nth2 kat lain pulak..*no, saya tak mksudkan UPSI tak hebat, UPSI sgt hebat, mksud saya, mngkin saya akan sambung belajar kat al-azhar..:) tapi tulah, kita merancang, tapi Allah yg tentukan..

::: masuk UPSI, saya budak ISMP PENDIDIKAN MORAL, dikecam hebat jugak tuh, nth apa dosa moral pada dyrng pun saya tak tau, sume ckp, eleh moral senang, eleh moral kacang je, bljr nilai je pun..honestly, saya dah 4 sem belajar,moral bukan subjek yg mudah, kalau mudah, mana mungkin dlam kelompok AT41 ada yg dapat 3.2 ke bawah, jadi, moral bukan subjek yang tidak boleh dipndang remeh dan selekeh ok..

::: masa2 masuk, mane kita tau, sape yg teror tak teror kan, sbb kita masih baru dan akhirnya taring masing2 pun toing2 bila result untuk sem1 keluar, saya dikategorikan antara yg teratas, masalah jgk, walaupun kami 20 org je, persaingan tu lagi kuat sebnrnye, bila saya dah kat atas, sampai lah saya sem3, nth knp nasib saya sgt, sy dpt 4flat, mmg terkejut giler, dan saya dapat tahu, spnjg moral ni ada kat upsi dlm 8 thn ni, sy org yg pertama dpt 4 flat, pergh..tekanan terus..yelah, nak bina kejayaan sebanarnya lagi senang dri nak kekalkan kejayaan..saya jujurnya, stress jgk dgn 4flat tuh..skit2 org ckp 4flat tu..huh..tak best pun, sbb expectation org untuk saya sem seterusnya mnda yg sama jgk..mana mampu saya nak kekalkan 4 flat terus..dan terbukti..hahaha..result sem4 ni saya jatuh...result jatuh lah, huhu..nthlah..

::: sebenarnya, tekanan tu bukan sampai pada result je, tekanan tu berterusan, tapi saya tak pernah letakkan tekanan tu sebagai penghalang saya untuk saya jadi diri saya sendiri, saya rasa tekanan tuh lebh bawak saya jadi org yg lebih terurus dan berhati2 sebenarnya, dipendekkan cerita, ntuk sesi 2013/14 ni, saya dilantk menjadi Yang DiPertua Persatuan Pendidikan Moral, saya sejujurnya, mmg nak jadi antara yang membawa kejayaan kepada PERMOR, ttp bukanlah sbgi ketua, tapi cukuplah penolong sebenarnye, sbb bagi saya, saya lebih suka lelaki yg ketuai sesuatu, sbb bila girl2 ni, kita faham2lah kan..

::: tapi, saya kena ubah cara saya, gaya saya, emosi saya, fikiran saya, saya kena tau yg saya sekarang dah jadi ketua untk satu persatuan, walaaupun sbnrnya saya berat jgk, saya ni..hurm...baru je.baru nk belajar sbnrnye, di akhir2 sem4 baru2 ni..saya saja amek seminggu untuk stay di kolej, ikutkan lpeas exam tuh, mmg sakan lah melompat nak balik, tapi bila saya fkir balik, saya ada jawatan yang saya perlu pegang sem hadapan, jdi saya korbankan diri saya untuk lebihkan masa sy *walapun sminggu ttp beharga tau* untuk saya lebih kenal dan belajar kerja berpasukan dan secara tak langsung saya belajar nak jadi ketua

::: seminggu tu, hmpir tiap2 hari saya jumpa prof, sama ada atas urusan PERMOR ataupun, kami saja nak lepak2 ngn prof, prof mmg positif..*sape tak kenal prof, susahlah* prof bnyk  bgi pnduan untk permulaan..saya jgk berjumpa dgn dr sam, akhirnya, saya berjumpa dgn dr sam atas dasar kerja dan tanggungjawab sebagai ketua untuk perancangan PERMOR..kalau sblm ni jumpa prof ratu dan dr sam sbb assignment, tapi time tu, saya jumpa atas urusan lain, feel dia lain tau..huhu..seyes lain..saya rasa mcam...fuhh..

::: yelah, bila kita jumpa dgn prof, dr..kita jumpa dgn org2 yg hebat, setiap kuih tu lain acuan dan bahan dia, jadi saya tgk dari 2 idea yg berbeza tapi dari perspektif yg positif, cara yg lain, tapi tujuan tu ttp sama, 

::: apabila saya diberi tanggungjawab ni, saya sebenarnya, sntiasa dapat nasihat dari mantan2 saya, saya bersyukur sgt, saya mengenali insan2 yg hebat, *ok, ni bukan ayat bodek, ni betul2 dari hati* insan2 yg saya kira, kejayaan yg dibina bukan sebab menggunakan batu loncatan sebagai jalan peneyelasaian, tapi menggunakan batu untuk melancarkn loncatan untuk menjadi lebih teguh dan gah dalam sesuatu persatuan. saya amek aura positif dyrng, yg tak baik, kita jadikan semapadan, supaya tak terbawak2..

::: saya takde sape2 tanpa bantuan kawan2 saya, kalau dyrng tak menyokong saya dari belakang, i'm nobody, saya perlukan dyrng untuk lebih majukan PERMOR, saya perlukan kerjasam dyrng untuk memastikn teams saya kali ni, adalah yang terbaik dalam kalangan yang terbaik..dalam kepada saya, strategi saya dah siap, cma tunggu masa dan waktu untuk saya laksanakan..

::: dari saya takde ap2 di sek rendah, sapelah saya..*zaman tadika lupa nak cerita* haha..dari budak nakal, tapi satu yang saya sedar, semakin bnyk pengalaman yang saya dapat, sume tu lah yg kuatkan saya hari ni, dari saya org bukanlah antara yg hebat, tapi sara merubah corak dan warna untuk nampk saya hebat, doakan saya diberikan kekuatan untuk mnjadi ketua kepada persatuan saya.

::: harapan saya, setiap manusia ada cara mereka masing2, saya takut dengan expectation pensyarah2 moral khususnya apbila saya memangan tampuk kepimpinan PERMOR 2013/14, lebih2 lagi, saya YDP perempuan pertama, tekanan jugak tuh...hadoii...takpe2..saya dah terima jawatan ni, nak tidak saya akan serahkan jiwa dan bakti saya pada PERMOR, tak pernah rasa kecewa dan rugi untuk berkhidmat kepada PERMOR, jadi saya akan memastiakn PERMOR sntiasa mnjdi perstuan yg terbaik..

::: pnjng nye cerita weihhh...nnti mulalh tak tau nk letak tajuk entry ap...haiyaa...haha..ape2lah, ni sesi luahan perasaan kot...nthlah...oklah, nk dekat 12 mlm dah..esok fsrt puasa, selamat berpuasa saya ucapakan, semoga kita tahu RAMADHAN adalah peluang untuk kita banykkan pahala dan kalau boleh, kurangkang benda2 lagho..hehe...semoga ibadah puasa kita tahun ni, diterima dan diberkati ALLAH..amin..

::: slamat malam, ASSALAMUALAIKUM

-ASSN-


Comments

Popular posts from this blog

selongkar gelaran!..(-_-)'

HATI YANG KAU SAKITI

Dah ada boyfriend?