Dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

 

::: Assalamualaikum semua. Akhirnya. Setelah sekian lama. 


Saya pun tak tahu nak mula dari mana. Tapi, akhirnya saya kembali menulis setelah hampir 4 tahun saya tidak menjengah ke laman blog saya sendiri. Tapi hati tu masih lagi berkobar untuk kembali menulis, cuma itulah. 

Akhirnya, hari ini tanggal 3 April 2021 saya kembali menulis. Tiada apa yang istimewa pada tarikh ini, cuma apabila Allah gerakkan hati untuk saya menulis hari ini, maka ini lah hasilnya.

Mungkin penulisan saya tidak sama lagi seperti 5-6 tahun yang lalu. Sehingga sekarang saya sendiri malu dengan gaya penulisan saya dulu, tapi... itu lah saya yang dulu. hehehe

Entri saya kali ini mungkin lebih ke arah islamik. Bukan untuk berdakwah, sebab saya bukan sesiapa, tetapi untuk saya kongsikan apa yang saya baca, dengar dan saya tulis di dalam blog ini. Mungkin suatu hari ini andai ada yang menjengah ke blog ini untuk mendapat informasi, semoga bermanfaat buat kalian.


Saya mula untuk membaca dan mendengar ceramah-ceramah agama secara konsisten bermula September 2020. Bukan untuk tunjuk saya nak jadi baik, tapi akhirnya saya sedar ada sesuatu dalam diri yang saya kosong. Bermula dari ibu saya sendiri, Pn Foziah Yusop. Ibu saya adalah guru pencen. Jadi saya mengerti ibu saya (saya panggil mak) yang sudah tidak bekerja, jadi beliau lebih banyak masa melihat youtube. Sebelum pencen pun, memang mak tengok youtube, ceramah agama, politik indonesia. Jadi memang mak selalu dengar ceramah, sehingga apabila mak ajak untuk saya dengar lah ceramah, cari ilmu, masa itu saya hanya angguk dan angguk. Saya selalu fikir, apa yang ustaz-ustaz tu ceramah, benda yang berulang-ulang, benda yang saya dah pernah dengar. Betapa sombongnya saya dulu. 

Mak sentiasa share ceramah youtube di wassap saya, kadang-kadang di messenger facebook, tapi saya thumbs up je. hihi. Tak berminat. Namun, akhirnya berubah pada September 2020, saya mula mendengar ceramah yang mak saya kongsikan. Mak katakan, 'tolonglah Ya, dengar lah sekali...' Saya akhirnya, pada masa itu pagi.. tak ingat jam berapa, saya dengar ulang tayang (sebab rancangan tu live) Rupa-rupanya ceramah itu daripada Prof Muhaya. 

Rupa-rupanya Bonda Prof Muhaya ada rancangan 7am club, setiap pagi, setiap hari. Jadi itulah santapan rohani mak saya, dan dia nak saya juga ada santapan rohani. Maka saya jatuh cinta dengan talk bonda Muhaya apabila beliau ingatkan berkenaan 5 password kehidupan. Dari situlah saya mula jatuh cinta, dan saya terus nak praktis 5 password tu. MashaAllah kehidupana saya sedikit demi sedikit rasa dipenuhi. ALLAH Maha Besar. Andai saya tidak lah buka sesi tu, mungkin saya masih lagi menolak ajakan mak saya untuk dengar ceramah agama. kan?

Apa 5 password kehidupan yang Bonda Muhaya share kan tu? Sehingga saya dapat rasai perubahan diri saya. Orang lain tidak nampak, tak apa, saya hanya nak ALLAH nampak saya nak cari DIA. Nak kembali semula pada Dia. 


5 PASSWORD KEHIDUPAN PROF MUHAYA




Inilah password kehidupan. Sehingga saya tersentak sebab Ya Allah selama ini seolah-seolah saya baca bismillah time makan je. ALLAHU. Saya kata kat diri saya lah. Tak pernah pun saya naik kereta saya baca bismillah, saya pakai baju baca bismillah, saya buka laptop bismillah... saya tak buat selama 29 tahun saya hidup. Akhirnya, saya dapat ilmu yang sangat mudah tapi sukar sebenarnya nak buat jika kita tidak praktis. Saya doa yang baca ini untuk kita sama-sama istiqamah buat 5 password kehidupan ini. 


Betul kan, syurga tu mahal. Jadi mustahil untuk kita masuk syurga dengan amalan yang biasa-biasa. Masjid, majlis ilmu antara  taman-taman syurga pun kita masih jauh nak jejak sebab kesibukan dunia, masih lagikah kita mengharap syurga abadi? 


Kata ALMARHUM SHEIK ALI JABER, manusia harus adil,  ibadah (sedekah) itu harusnya luar biasa, supaya kita boleh minta dengan ALLAH permintaan yang luar biasa juga. Tapi manusia sekarang tidak adil, doa biasa-biasa tetapi minta diluaskan rezeki, dikurniakan pasangan yang sempurna... tidak adil sekali. 


Natijahnya, mulakan dengan amalan sekecil-kecil dan kuatkan semangat kit auntuk istiqamah. Sedikit-sedikit amal kita mesti bertambah. Orang yang paling rugi di dunia apabila hari semalam lagi baik dari hari ini. 


Wasalam. 







Comments

Popular posts from this blog

selongkar gelaran!..(-_-)'

HATI YANG KAU SAKITI

Muhasabah Diri..:))