Kurangkan Stress anda.

Assalamualaikum w.b.r

Hai... Minggu depan, nak minggu ke empat untuk sem 8. Time flies so fast lahhh... 


Stress? minggu ke 3 memang minggu stress sikit. tapi, lagi stress masa minggu 2, bila tajuk latihan ilmiah aku ditolak mentah-mentah oleh Dr Tan. Menangis laju aku. 

Dr Tan bukan tak suka tajuk tu.. ( sebab dia memang dah approve untuk aku buat pasal perpaduan sebelum praktikal lagi) TETAPI.... Dr Tan tiba cakap

" Kajian tu dah biasa kan? so, kalau dah biasa, markah pun biasa- biasalah kan?"

Aku pun apa lagi... "Ok Dr, saya tukar. hahaha.".

Bincang punya bincang, aku aku terpaksa teruskan jugak kajian unsur perpaduan dalam buku teks pendidikan moral ( tajuk pertama masa sem 6 lepas aku tahu Dr Tan jadi supervisor aku). 

Aku bukan tak suka tajuk tu, tapi aku terpaksa memerap kat KPM semata-mata untuk baca buku teks. baca jee... tu je, tapi tak kesahlah.. janji Dr Tan ok.. Aku pun suka je.. cuma tu jelah.. hohoho..

Stress minggu 3 ni?




Nak meletop rasa. mnde tu datang bertubi-tubi. malas fikir. just focus on my final year project, my assignments, lepak2, sembang2, buang masa ( hahahah) dan hargai masa yang ada sekarang ni sebaik mungkin jelah..

eh? so, macam mana nak kurang kan stress?



( BASED ON MY OPINION OKAY?)



1)  Sebagai muslim, you know what should you do. Kalau ada rasa yang tinggal, jangan tinggal, kalau rasa dah lama tak buat, istiqamah balik, kalau rasa ada yang lupa, cuba lah ingat secara sikit-sikit. you know what i mean right? no need to explain lahh..

2) Kita ada family, kita ada kawan rapat. Kalau rasa selesa nak cerita kat family, go ahead. kalau rasa selesa cerita kat kawan, go ahead jugak. we have choice. so, just choose!

3) Jangan bawak stress yang pertama meleret ke stress yang seterusnya. Maksudnya jangan berkait-kait, jangan bersambung-sambung. dont make it complicated. take it easy.

4) kalau rasa perlu menangis, menangislahhh.. tak payah simpan. sakit tau dekat hati kalau apa yang kita simpan kita tak luahkan. aku memang menangis. tu sebenarnya kelemahan aku. apatah lagi, aku akan menangis bila aku bercerita dengan kawan-kawan the machas aku tu.. takde dah nak tahan.. sebab diorang akan faham kita. 

5) lupakan. cara nak lupa. makan! hahaha. lepas makan ingat balik kan? takdelah.. ingat bende yang best2 lah.. apa2 je.. cubalah lupakan, kalau stress tu boleh dilupakan, lupakanlah.. buat apa nak simpan.. tapi, kalau stress tu kene settle dulu, sttel dulu baik2.. kalau tak, sure korang akan teringat. arasso

5 tip je lah aku kongsi. 

Aku harap dengan cara ni, dapat lah kita kurangkan stress kita sama-sama. aku tunggu Isnin ni, kalau Isnin ni aku tak " ditangkap", maknanya aku selamat, kalau aku kena. stress aku bertambahlah.... oh mannnnnnnnn

- AIREN SURAYYA-

Comments

Popular posts from this blog

selongkar gelaran!..(-_-)'

HATI YANG KAU SAKITI

Muhasabah Diri..:))