Keyakinan Diri

Assalamualaikum w.b.r

Bercakap pasal keyakinan diri, masing-masing ada definisi yang tersendiri. Ada yang merasa yakin kalau keluar rumah cukup dengan pakai pakaian yang simple, as long as wangi. ( am i right?) , ada juga yang merasa yakin untuk keluar selepas dia bersiap hampir 2 jam (walaupun ke pasar malam).

Jadi, keyakinan diri mempunyai perspektif yang berbeza dari aspek yang berbeza berdasarkan pandangan insan-insan yang berbeza. 

Saya masih ingat, masa sem 1-4 i was so simple.. kalau boleh, cukup pakai compact powder, perfume sikit, & keluar. sehinggakan kalau pakai baju pun, asal pakai baju lah.. hahahha. ( my friends know me so well). 

Tapi, bila saya didedahkan berjumpa dengan orang-orang yang lebih pandai bergaya, simple but nice, dan ditegur juga ( kisah sebenar hahahha) oleh pensyarah saya, so i need to do something. 

Prof cakap, " anak gadis itu, lagi manis kalau di bibirnya ada sedikit merah2 ( i know she means i should wear lipstick ), kalau pandai bergaya.. dan seterusnya. 

Bermula saat itu, im looking myself,  am i too simple? so, my friends and me went to guardian, watsons, looking for a lipsticks, new perfume, hand lotion, and all the stuff that women should have. ( after brainwashed) 

And honestly, i cant lie myself. after i got a tips from my lect, now.. i cant go out to anywhere without using lipstick. ( seriously, gelak malu). And my confident start with that. Being a confident is not easy weihh... sometimes, kalau kita over confident sangat we always make mistake. ( tanpa disedari )



Jadinya, untuk jadi seorang yang berkeyakinan, kita kene cari titik mula, apa yang membuatkan aku yakin ye? sebab ada orang yakin bila pakai kasut tumit tinggi, ada orang yakin bila pakai baju yang cantik2, ada orang yakin bila dapat pamerkan kemewahan, ada yang yakin kalau pakai jeans and shirt pun dah ok, ada yang yakin bawak motor pun dah boleh, ada yang yakin makan kat restoran baru siokk, dan macam2 lagi.

keyakinan pada seseorang tu berbeza. be yourself. only you know who you are. jangan nak ikut orang, awak tak suka pakai kasut tinggi, tapi sebab nak ikut orang, awak buat jugak, sampai awak tak selesa, itu bermakna awak takde keyakinan pada diri sendiri. 

Cari sesuatu  yang membuatkan awak yakin pada diri sendiri. 

Am i got my confident after using a lipstick? 

perhaps!  

( thanks to my prof.. haha)

- AIREN SURAYYA-






Comments

Popular posts from this blog

selongkar gelaran!..(-_-)'

HATI YANG KAU SAKITI

Muhasabah Diri..:))